torstai 23. tammikuuta 2014

Parkkipaikat puhuttavat
























Kuva: AN. Taloyhtiöissä pihan parkkiruutuja myydään monin paikoin osakkeina. Kuvan parkkipaikan arvo on 3000 euroa. Sisätiloihin saa autonsa kunnostettuihin tai rakennettaviin halleihin maksamalla kymmeniä tuhansia euroja.

Vaasan autoistumisesta ja vaasalaisten liikennekäyttäytymisestä on alkuvuodesta kuultu monenlaisia mielipiteitä, niin blogikeskusteluissa ja lehdissä, kuin myös työpaikkojen kahvipöydissä.

Näkemyksiä on monenlaisia, sillä useimmat meistä ajattelevat asiaa tietenkin lähinnä vain omalta kantiltaan. Intresseissä on eroja, etenkin autottomien asukkaiden ja autoja omistavien, autoilla kaupungissa liikkuvien välillä.

Kaupunkisuunnittelu, katu- ja liikennesuunnittelu erityisesti, on Vaasassakin suurten haasteiden edessä.

Yhden totuuden mallit saavat nykyaikana hyvin usein aikaiseksi vain kasvavaa vastustusta. Mielestäni autoja ei voi kaupunkien ydinkeskustaan päästää täysin ilman rajoituksia, eikä myöskään täysin autottomia alueita voi perustaa kovin suurille alueille. Autojen ylivaltaa ei pidä hyväksyä, mutta myös yksityisautoilua on kaupunkien keskustoissa sallittava. Toriparkin tapaiset maanalaiset maksulliset pysäköintitilat ovat oikea ratkaisu, sillä ihmiset kuuluvat ensisijaisesti maanpinnalle, ja autot parkkihalleihin.

Näin tänään

Palosaari täyttyy opiskelijoiden autoista. Ratkaisuksi tarjotaan joukkoliikenteen oleellista parantamista.

Uudet maksulliset parkkialueet mm. Vaasan lyseon edustalla harmittavat ilmaiseen pysäköintiin tottuneita.

Kantakaupungissa rakenteilla oleviin uudisrakennuksiin tulee lakisääteiset parkkitilat, mutta jatkuva autojen määrän kasvu on johtamassa tilanteeseen, jossa kokonaisuus karkaa käsistä. Hallitsemattomasta tilanteesta kärsivät Vaasassa töissä käyvät, tänne ostoksille tulevat, liike-elämä ja toki myös kantakaupungin asukkaat. 

Asukaspysäköintiin oikeuttavista luvista ympärivuorokautiseen kadunvarsipysäköintiin ei ainakaan toistaiseksi Vaasassa olla tietääkseni suostuttu edes kokeilemaan.

Taloyhtiöt etsivät lisätilaa kunnostettaviksi ja myytäviksikin parkkihalleiksi ja piharuuduiksi. Tähän liittyen yksityinen pysäköinninvalvonta on tehnyt tuloaan jo vuosikausia myös Vaasassa. Vain lainsäädännön epäselvyydet ovat toistaiseksi rajoittaneet yksityisbisneksen laajamittaista parkkivalvonnan haltuunottoa.

Kenen kuuluu maksaa kulut?

Sinun, ja minun, meidän kaikkien yhdessä, ainakin maksamiemme verojen muodossa. Nyt alkaa realismia olla myös se, että kaikesta käytöstä joutuu maksamaan vielä huomattavasti lisää. Tiemaksut ovat Euroopassakin käytössä jo kaikkialla muualla paitsi Suomessa, Virossa ja Kyproksella. Tietulleihin on Suomessakin jo tekniikkaa suunnitteilla ja lakeja astumassa voimaan helmikuun alusta (sähköisten tietullijärjestelmien yhteen toimivuutta koskeva laki).

Yksityisauton omistajien oletetaan pystyvän nykyään maksamaan verojen ja korkeasti verotetun polttoaineen lisäksi enenevässä määrin myös auton pysäköinnistä. Taloyhtiöiden pihalta pitää lunastaa usean tuhannen euron parkkiruutu, tai hallitiloista usean kymmenen tuhannen euron hallipaikka. Kaikille maksullisia paikkoja ei edes riitä, ja silloin ollaan sen varassa, että jostain lähialueelta kadunvarsilta ym. löytyy sallittu alue auton parkkeeraamiseen tarvittavaksi ajaksi.

Ruuhkaisimmilla ydinkeskustan alueella pysäköintimaksujen tulee olla suuremmat kuin kauemmas mentäessä. Tämä on itsestään selvää. Auton omistaminen ei saisi kuitenkaan tulla kohtuuttoman kalliiksi kaupunkien ydinkeskustoissakaan asuville. Ongelma korostuu etenkin vanhenevan väestön osalta.

Isoimmat kaupat ns. automarketit tarjoavat ilmaista tai ainakin edullista pysäköintitilaa suurissa halleissa ja piha-alueilla. Tähän eivät pienet kaupat ja erikoisliikkeet ainakaan kantakaupungin alueella pysty. Kaupunkien ydinkeskustojen pitäminen elinvoimaisena on ensiarvoisen tärkeää, ja vaatii jatkuvia ponnisteluja ja yhteistyötä kaikkien alueella toimivien ja asuvien kesken.

Mihin ollaan menossa?

Vaasan keskustan osayleiskaavan laadinnassa näiden asioiden tulee olla ensisijaisia ja tärkeimpiä ratkottavia asioita.

Erilaisia ideoita varioimalla ja luovasti yhdistelemällä syntyvät toimivimmat ratkaisut ja toimintamallit. Nyt voisi olla aika järjestää vaikkapa niin muodikas kansalaisraati pohtimaan tulevia linjauksia liikenteen ja erityisesti pysäköinnin ongelmien ratkaisemiseksi Vaasan keskustassa (kenties laajemminkin Vaasassa).

Ajat ja tavat muuttuvat, jonkinlaisina aaltoliikkeinä, trendeinä. Mennyttä aikaa ei saa koskaan takaisin. Parasta onkin elää vahvasti tätä päivää ja katse suunnattuna eteenpäin. On selvitettävä missä ollaan nyt, mitkä ovat realistiset vaihtoehdot edetä, ja sen jälkeen on vielä osattava tehdä päättäväisesti ratkaisut, joita myös toteutetaan.

Aimo Nyberg, Vaasan kantakaupungin asukasyhdistys VKA ry:n pj.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Patsasprojekti on ja pysyy osana sivustoa

  LUETTELO JA LINKKILISTA VAASAN PATSAITA, MUISTOMERKKEJÄ JA MUISTOLAATTOJA     Sivusto Rojekti X = löytyy netistä osoitteesta htt...